Als je graag wil groeien dan moet je vaak door investeren. Hiervoor is vaak weer geld nodig en voor geld zijn goed betalende klanten nodig. En dat laatste wil het nog weleens aan schorten met alle gevolgen van dien. Veel bedrijven betalen namelijk te laat wat er voor zorgt dat de betreffende vordering later op je rekening staat dan verwacht en je die middelen dus niet kan inzetten om groei mee te financieren. Dit zogenaamde debiteurenrisico wordt door veel ondernemers onderschat. Dit is onterecht want het overgrote deel van de faillissementen heeft als oorzaak niet of te laat betalende klanten. In dit blog vertellen we je daarom graag meer over hoe je met het debiteurenrisico kunt omgaan.

Hoe tackel ik het debiteurenrisico?

Dit risico is nooit volledig te tackelen helaas. Er kan altijd wat mis gaan, maar je kunt het risico wel tot een minimum beperken. Wat bij bedrijven veel mis gaat is dat de sales afdeling aan de voorkant iets te enthousiast nieuwe klanten binnenhaalt zonder dat ze daarbij goed weten hoe deze klanten ervoor staat. Het kan dan zomaar gebeuren dat er klanten worden binnengehaald die moeite gaan hebben om de facturen te betalen. Dit betekent extra werk, later je geld binnen of in het ergste geval een vordering moeten afboeken. Het is daarom slim om aan de voorkant voordat een bedrijf klant wordt een kredietwaardigheidscheck te doen. Bij een kredietwaardigheidscheck kijk je naar financiƫle gegevens van deze potentiƫle klant. Deze kun je vaak verkrijgen bij de kamer van koophandel. Rechtspersonen zijn namelijk verplicht om de jaarrekening te deponeren bij de kamer van koophandel en hier kan je goed uit afleiden hoe bedrijven er financieel voor staan. Als je boekhoudkundig wat minder onderlegd bent dan kun je er ook voor kiezen om een specialistisch bureau de kredietwaardigheidscheck te laten doen. Je krijgt dan netjes een rapport met een eindconclusie over de kredietwaardigheid.

Je debiteurenbeheer op orde

Je kunt het debiteurenrisico ook verkleinen door je debiteurenbeheer strak in te richten. Zorg dat je goede software hebt waarmee je kunt factureren en waarmee je kunt monitoren of er binnen de betalingstermijn wordt betaald. Veel van deze software kun je koppelen aan je internetbankieren waardoor je hier realtime inzicht in hebt. Wordt er een betalingstermijn overschreden dan kun je op korte termijn een herinnering versturen en daarna eventueel telefonisch contact opnemen. Dit is vaak ook een effectieve manier om de vordering redelijk snel op je rekening te krijgen.